9/2009
Jeho verše sme odmietali
čítať, zdali sa nám nezrozumiteľné.
Profesor JÁN GBÚR (56), dekan
Filozofickej fakulty UPJŠ,
Hviezdoslavovi rozumie. Je totiž
hviezdoslavológ.
Aký vlastne Pavol Országh
Hviezdoslav bol? Možno ho prirovnať k
niektorej súčasnej osobnosti?
Hviezdoslav je svojský originál a tak k
nemu treba pristupovať. Prirovnávanie a
porovnávanie v literatúre je veľmi
háklivá vec.
Ako by sa prejavoval, keby dnes žil?
Určite originálne.
Prezradíte naňho aj niečo pikantné?
Nebol typ tzv. celebritného či
kaviarenského autora. Nepotreboval
vzbudzovať pozornosť prejavmi narcizmu
alebo výstrednosťami v správaní či
obliekaní. Bol hlboko veriacim človekom,
mal vysoký mravný kredit. Neviem o
ničom, čo by súviselo s nejakou
celebritnou pikantériou.
Tak aspoň pár zaujímavostí z jeho
života...
V lete vstával o šiestej, v zime o pol
ôsmej alebo ôsmej. Obliekol sa, pomodlil
a zaspieval si niektorú z obľúbených
náboženských pesničiek. Po raňajkách si
zapálil cigaretu. Od desiatej do obeda
sa venoval tvorbe. Po obede vypil
pohárik ľahkého vína, trochu si oddýchol
a potom pracoval. Kubínčania ho
pravidelne stretávali samého a
zamysleného na prechádzkach po tomto
oravskom mestečku. V lete sa začal
prechádzať podvečer o piatej a v zime už
o tretej poobede. Večeral o siedmej a
potom pracoval do polnoci. Za svoje
najvydarenejšie dielo považoval Prvý
záprah, veršovanú epickú báseň s
tematikou ľudového života z roku 1898.
Zaujímavá bola aj jeho ojedinelá
politická angažovanosť. V roku 1918
nielenže privítal vznik Československej
republiky, ale bol dokonca zvolený za
poslanca prvého Revolučného národného
zhromaždenia.
Čo vás priťahuje na Hviezdoslavovi?
Keď som sa prvýkrát stretol s jeho
poéziou, nevedel som pochopiť, prečo
autor svoje vety tak čudne povykrúcal.
Možno práve to bolo kdesi na začiatku
môjho záujmu o tohto básnika. Dnes ma
zaujíma na jeho diele mnoho iných vecí.
Povinné školské čítanie narobilo veľa
zla v prístupe k umeleckej literatúre. V
súvislosti s Hviezdoslavom by som ešte
spomenul mýtus o tom, že je to najväčší
slovenský básnik.
V skutočnosti ním nebol?
Najznámejším slovenským klasikom sa
Hviezdoslav nestal z vlastnej vôle.
Spôsobila to dlhodobá cielená
kultúrno-politická reklama, v ktorej
vystupoval ako „liečiteľ“ nášho značne
zakomplexovaného národného sebavedomia.
Mám však pochybnosti, či tento jeho
mýtus z nášho kultúrneho vedomia
vymizne.
Prečo písal tak zložito?
Nebolo to samoúčelné. Bol presvedčený,
že literatúra má povinnosť rozvíjať
národný jazyk. Súčasne považoval poéziu
za vysoké umenie, v ktorom má „vysoký“
štýl dominovať. Preto nerozumiem pokusom
prekladať jeho básne do súčasnej podoby
slovenčiny, prípadne prepisovať jeho
epiku do
prózy. Hrozí totiž
nebezpečenstvo, že základ jeho
zvláštneho a neopakovateľného rukopisu
zmizne.
Ako inak urobiť tohto básnika pre
súčasníkov zrozumiteľným?
Problém jeho slovnej zásoby by mohli
vyriešiť vydania jeho textov, v ktorých
by ako pomôcka pre čitateľov bol
priložený prekladový slovník.
Hviezdoslavove slová
tmaň – tma,
zupieť –
zakvíliť,
hostivít – hostiteľ,
ťaršená – ťarchavá,
zvirgá –
zuteká,
truští – praská,
šmáň
– raždie,
zvňatiť– zviazať,
zázer – pohľad,
pŕliť sa –
červenať sa,
ridať – hýbať sa,
ciagoľ – cencúľ,
hron –
hrnutie,
próza – všedný život.